Čtvrtky se psy

.. aneb Pejsci patří do školky – zvláště do lesní

V lesní školce jsou děti celý den venku, pobyt v přírodě dětem umožní poznávat proměnu přírody v ročních obdobích, poznávat rostliny i zvířata, a pokud to všechno mohou prožívat spolu se psím kamarádem, je to další důvod, proč se do školky těšit. Ve čtvrtky s námi v lesním klubu Medlánka bývá pětiletá border kolie Kofi nebo štěně bulteriéra Mína. Děti jsou z jejich společnosti nadšené!

Obě fenečky patří naší pedagožce Evě, která se aktivně věnuje canisterapii.

Lidé dlouho vědí, že pes dokáže vyvolávat dobrou náladu a působit pozitivně na psychiku člověka jen tím, že je jeho společník. Této vlastnosti využívají lidé už od starověku, v moderní době dostal tento přístup název canisterapie. Má různé formy, nejčastější je aktivizace dětí nebo seniorů, kterou mohou provozovat i vyškolení laici a při které se využívá přirozeného kontaktu mezi člověkem a zvířetem.

Při canisterapii pomáhají psi různých druhů plemen, s průkazem původu, ale i bez něho. Důležitou podmínkou vhodnosti psa pro účely canisterapie je jeho povaha. Pes musí mít bezproblémovou, přátelskou povahu bez jakýchkoliv náznaků agresivity vůči lidem i vůči jiným zvířatům, skvělé je, když vyrůstá v rodině s dětmi a je obklopen společností. Z toho důvodu nejsou většinou pro canisterapii vhodní pejsci z útulku, kteří mohou mít špatnou zkušenost s lidmi, o které nevíme, a v některých situacích nevhodně reagovat.

Pro nás v Medlánce canisterapie znamená, že po většinu našich aktivit je s námi jeden z našich pejsků a více či méně je zapojený do dění. Stává se buď sám centrem aktivity – například Kofi aportuje hračku nebo klacek, které jí děti hodí, nechá se dětmi česat a pečovat o svou srst; Mínu zase děti učí chodit na vodítku, hrají si s ní, nebo ji krmí. Během těchto aktivit se děti přirozenou cestou naučí, jak se k pejskovi chovat, co se mu líbí, co ne, a užijí si mazlení a jeho přítomnost. Protože jsou děti v přítomnosti psa po celý den, je pro ně snadnější vnímat veškerou péči o tohle zvíře a dokážou si pak představit, o co vše je nutné se postarat v případě, že si pejska pořídím.

V dalším případě jsou Kofi a Mína přímým účastníkem našich aktivit – doprovází nás na výletech, hrají si a dovádí s dětmi na zahradě, jsou průvodci příběhu.

U dětí, které ještě nemají úplně rozvinutou komunikaci, jsou naši pejsci i prostředníkem mezi nimi a okolím. Pro děti je jejich psí kamarád často i pomocníkem pro překonání smutku, když se ráno rozloučí s rodiči.

Ty děti, které mají pejsky rády, si ve čtvrtek naplno užívají jejich společnost. Děti, které jsou zdrženlivé, nebo se pejsků bojí, mají po celý školkový čas příležitost zkusit, jak překonat ostych a naučit se s pejskem zacházet tak, aby se ho nemuseli bát… no a rodiče mají dobrou odpověď, pokud je děti přesvědčují k pořízení pejska… „Užiješ si ho v Medlánce“ .